​ឱវាទ​ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ​ចំពោះ​​គូ​​ស្វាមី​ភរិយា​

តាម​ក្រឹត្យក្រម​ចែង​ថា​ «​អាពាហ៍ពិពាហ៍​» ជា​ពិធី​មួយ​ធ្វើ​ឡើង​តាម​លំនាំ​ប្រពៃណី​ផង​ និង​តាម​ផ្លូវច្បាប់​សម្រាប់​ប្រទេស​ផង​ ដើម្បី​ផ្សំផ្គុំ​បុរស​ស្ត្រី​ឱ្យទៅ​ជា​ “​ប្តី​ប្រពន្ធ​”​ អស់​មួយ​ជីវិត​។


"អា​ពាហ៍​ពិពាហ៍​" ជា​កិច្ចសន្យា​រវាង​គូភាគី​បុរស​ និង​ស្ត្រី​ តម្រូវ​ឱ្យ​រស់នៅ​ជាមួយ​ដៃគូ​ មានចិត្ត​ស្វាមីភក្តិ​ចំពោះ​គ្នា​នឹង​គ្នា​ ទំនុកបម្រុង​ជួយ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅមក​ គោរព​គ្នា​ យោគយល់​ចិត្ត​គ្នា​ ដើម្បី​ភាពសុខដុម​រមនា​។​ អាពាហ៍ពិពាហ៍​ ជា​ចំណង​ភា្ជ​ប់​បុរស​និង​ស្ត្រី​ និង​កំណត់​ជោគវាសនា​ឱ្យ​គេ​ម្នាក់ៗ​ក្លាយ​ទៅ​កម្មសិទ្ធិ​ផ្តាច់មុខ​របស់​ម្នាក់​ទៀត​។​ អាពាហ៍ពិពាហ៍​ ជា​គំនួ​ចនៃ​ចំណង​ស្នេហ៍​ ផ្សារ​ភ្ជាប់​បុរស​ស្ត្រី​ឱ្យ​ស្រលាញ់​គ្នា​ជាប់​ស្អិត​ ចង​រឹត​កាយ​និង​ចិត្ត​ឱ្យ​វេញ​ត្របាញ់​ចូល​គ្នា​ ផ្គុំ​ទៅ​ជា​អង្គធាតុ​តែ​មួយ​។អាពាហ៍ពិពាហ៍​ ជា​សម័្ពន្ធ​ភាព​រវាង​បុរស​និង​ស្ត្រី​ បញ្ចប់​ជា​ស្ថាពរ​នូវ​ជីវិត​នៅ​លីវ​ ឱ្យ​ចូល​ទៅ​កាន់​លក្ខខ័ណ្ឌ​ជីវិត​សហ​ព័ន្ធ​។​ អាពាហ៍ពិពាហ៍​ ជា​ឱកាស​ប្រកបដោយ​សិរី​សួស្តី​ សម្រាប់​ប្រាប់​សាច់ញាតិ​ជិត​ឆ្ងាយ​ថា​ គេ​ទាំង​ពីរ​នាក់​ត្រូវ​បាន​ មាតាបិតា​ផ្សំផ្គុំ​ឱ្យទៅ​ជា​ ស្វាមីភរិយា​ពេញ​លក្ខណៈ​។​

១. ភរិយា​ 


"​ភរិយា​ ឬ​ ប្រពន្ធ"​ មាន​ន័យ​ថា​ ស្ត្រី​ដែល​ស្វាមី​ត្រូវ​ចិញ្ចឹម​។​ ​ក្នុង​ការ​ទូន្មាន​ស្ត្រី​អំពី​តួនាទី​របស់​ខ្លួន​ ពី​រឿង​ជីវិត​អា​ពា​ហ៍​ពិពាហ៍​នោះ​ ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ​ទ្រង់​សរសើរ​ថា​ សេចក្តី​ស្ងប់​ ភាព​សុខដុមរមនា​នៅផ្ទះ​ពឹងផ្អែក​យ៉ាង​សម្បើម​ទៅ​លើ​ស្ត្រី​ សម​ដូច​សុភាសិត​ខ្មែរ​ពោល​ថា​ «​សម្ល​ឆ្ងាញ់​ដោយសារ​គ្រឿង​ គ្រួសារ​រុងរឿង​ដោយសារ​ភរិយា​»​។​ ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​ផ្តល់​ឱវាទ​នៅ​ក្នុង​ឱកាស​ផ្សេងៗ​គ្នា​ថា​ ភរិយា​គួរតែ​៖​ 
  • ​មិន​មានចិត្ត​អាក្រក់​ប្រឆាំង​ និង​ចង់​ឈ្នះ​នឹង​ស្វាមី​ខ្លួន​
  • ​មិន​ឃោរឃៅ​ ទ្រគោះបោះបោក​
  • ​មិន​ចាយវាយ​ប្រាក់​កាស​ខ្ជះខ្ជាយ​ ប៉ុន្តែ​គួរ​រស់នៅ​ប្រកបដោយ​មាគ៌ា​សេដ្ឋកិច្ច​
  • ​ថែរក្សា​ និង​សន្សំ​សំចៃ​ប្រាក់​ចំណូល​ និង​ទ្រព្យសម្បត្តិ​ដែល​ស្វាមី​រកបាន​មក​
  • ​តែងតែ​យកចិត្តទុកដាក់​ បារម្ភ​ និង​ភាព​បរិសុទ្ធ​ចិត្ត​ កាយ​
  • ​ប្រកបដោយ​ភាព​ស្មោះត្រង់​ មិន​មានចិត្ត​ផិតក្បត់​
  • ​សំដី​ទន់ភ្លន់​ និង​មាន​កាយ​ប្រកបដោយ​ភាព​សុភាព​រាបសារ​
  • ​សប្បុរស​ ម៉ឺងម៉ាត់​ហ្មត់ចត់​ និង​ឧស្សាហ៍​ព្យាយាម​ក្នុង​ការងារ​
  • ​ប្រកបដោយ​ចិត្ត​ករុណា​ និង​សេចក្តី​គោរព​ចំពោះ​ស្វាមី​ខ្លួន​
  • ​ត្រេកអរ​នឹង​អ្វី​ដែល​ស្វាមី​មាន​ និង​អ្វី​ដែល​ស្វាមី​ផ្តល់​ជូន​
  • ​ត្រជាក់​ ស្ងប់​ យោគយល់​គ្នា​ បម្រើ​ មិន​ត្រឹមតែ​ជា​ភរិយា​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ​ ប៉ុន្តែ​ថែម​ទាំង​ជា​ មិត្ត​ និង​អ្នក​ផ្តល់​ប្រឹក្សា​នៅ​ពេល​ណា​មាន​តម្រូវការ​កើតឡើង​។​
២. ស្វាមី​ 


"ស្វាមី​" មក​ពី​បាលី​ថា​ សា​មិ​ =​ ម្ចាស់​ អ្នកជា​ម្ចាស់​។​ ​ដោយ​ការ​ដឹង​នូវ​ទឹកចិត្ត​របស់​បុរស​ ដែល​មាន​ទំនោរ​ចាត់​ទុក​ខ្លួន​ថា​ ឧត្តម​ខ្ពង់ខ្ពស់​ ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​បាន​ធ្វើ​នូវ​ការ​ផ្លាស់​ប្តូរ​ ដែល​គួរ​កត់ចំណាំ​​​ និង​លើកតម្កើង​នូវ​ឋានៈ​របស់​ស្ត្រី​ ដោយ​ការ​ផ្តល់​ឱវាទ​ដ៏​សាមញ្ញ​ថា​ «​ស្វាមី​គប្បី​ផ្តល់​នូវ​កិត្តិយស​ និង​ការ​គោរព​ចំពោះ​ភរិយា​របស់​ខ្លួន​»​។​ ចំណែក​​ឱវាទ​ «ស្វាមី​គប្បី​មាន​ភាព​ស្មោះត្រង់​ចំពោះ​ភរិយា​ខ្លួន» មាន​ន័យ​ថា​ ស្វាមី​គប្បី​បំពេញ​ និង​រក្សា​នូវ​កា​ត្វ​កិច្ច​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ចំពោះ​ភរិយា​របស់​ខ្លួន​ ដើម្បី​​ទ្រទ្រង់​នូវ​ភាព​ជឿជាក់​ក្នុង​ទំនាក់ទំនង​អាពាហ៍ពិពាហ៍​។​ 

ក្នុង​នាម​ជា​មេ​គ្រួសារ​ ស្វាមី​តែងតែ​នៅ​ខាងក្រៅ​ផ្ទះ​ដោយ​ខានមិនបាន​ ព្រោះហេតុនេះ​ ស្វាមី​គប្បី​ប្រគល់​ផ្ទុកផ្តាក់​នូវ​កិច្ចការ​ផ្ទះ​ឱ្យ​ដល់​ភរិយា​ ដែល​​ចាត់​ទុក​ថា​ជា​ អ្នករក្សា​ និង​អ្នក​បែងចែក​នូវ​ទ្រព្យសម្បត្តិ​ និង​ជា​អ្នកគ្រប់គ្រង​សេដ្ឋកិច្ច​ផ្ទះ​។​ ឯការ​ផ្គត់ផ្គង់​នូវ​គ្រឿងសំអិតសំអាង​កាយ​ដល់​ភរិយា​ គឺជា​និម្មិតរូប​នៃ​សេចក្តី​ស្រឡាញ់​ ការ​ព្រួយបារម្ភ​ និង​ការ​យកចិត្តទុកដាក់​របស់​ស្វាមី​ ស្រោច​មក​លើ​ភរិយា​។
​ 

ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​បាន​ទូន្មាន​ ​ទាំង​ស្វាមី​និង​ភរិយា​គួរ​រក្សា​អោយ​បាន​នូវ​ លក្ខណសម្បត្តិ​នៃ​បុរស​ភេទ​ និង​ស្ត្រីភេទ​របស់​ខ្លួន​ដែល​ទទួល​បាន​ពី​ធម្មជាតិ​មក​ ហើយ​ទទួលស្គាល់​នូវ​ថាមពល​រៀងៗ​ខ្លួន​ នោះ​ទើប​ឥរិយាបថ​នោះ​អាច​ជា​វិភាគ​ទាន​​ចំ​ពោះ​ការ​យោគយល់​គ្នា ​មាន​លក្ខណៈ​ប្រហាក់ប្រហែល​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មករ​វាង​ភេទ​ទាំង​ពីរ​។ ដូចគ្នានេះដែរ លោក​មហា​ត្មៈ​គ​ន្ធី​ ក៏​បាន​លើក​ឡើង​ប្រហាក់​ប្រ​ហែល​នេះ​ដែរ​អំ​​ពី​តួនាទី​បុរស​ស្ត្រី​​ លោកថា​៖​
“​ខ្ញុំ​ជឿជាក់​លើ​ការ​អប់រំ​ដ៏​ត្រឹមត្រូវ​របស់​ស្ត្រី​​ ប៉ុន្តែ​ខ្ញុំនឹង​​​សង្ឃឹម​ថា​ ស្ត្រី​នឹង​ធ្វើការ​ចូលរួម​ចំណែក​ដល់​ពិភពលោក​មួយនេះ​​ ដោយ​មិនមែន​តាម​រយៈ​ការ​ធ្វើ​ត្រាប់​ ឬ​ប្រណាំង​ប្រជែង​នឹង​បុរស​ឡើយ​។​ នាង​អាចប្រជែង​បាន​ ប៉ុន្តែ​នាង​នឹង​មិន​ឡើង​ទៅ​កាន់​ទី​ដ៏ខ្ពស់​ក្រៃ​លែង​ តាម​រយៈ​សមត្ថភាព​ដោយ​ការ​ធ្វើ​ត្រាប់​តាម​បុរស​នោះ​ទេ​ តែ​នាង​គួរ​គប្បី​ធ្វើខ្លួន​ជា​ អ្នក​បំពេញ​បន្ថែម​​នូវ​ភាព​ចន្លោះ​ប្រហោង​របស់​បុរស​​។​
​តើ​អ្នក​ទាំងអស់​គ្នា​យល់​យ៉ាងណា​ ចំពោះ​ការ​លើក​ឡើង​នេះ​?


ខ្លឹមសារ​អត្ថបទ​ដកស្រង់​ពី​៖​ សៀវភៅ​សុភមង្គល​ជីវិត​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ ដោយ​បណ្ឌិត​ ក​.​ស្រី​.​ ធ​ម្មាន​ន្ទ​មហាថេរ​ និង​សៀវភៅ​ដៃគូ​ជីវិត​ រៀបរៀង​ដោយ​ ភិក្ខុ​លាភ​ស​ម្ប​ន្នោ​ សុខ​ ឌឿ​ន​។​

Comments